Contoh Karangan Pendek

Hammani Eiman

Contoh Karangan Pendek

Contoh Karangan Pendek – Sudah pun tiba masa untuk menulis karangan pendek? Jangan risau, artikel ini akan memberikan anda beberapa contoh karangan pendek yang boleh dijadikan panduan.

Terdapat pelbagai jenis karangan pendek yang biasanya diberikan kepada pelajar, seperti karangan pendek bahasa Melayu, bahasa Inggeris, pelancongan, kitar semula, dan banyak lagi. Namun, tahukah anda bahawa menulis karangan pendek juga boleh membantu meningkatkan kemahiran menulis dan kreativiti anda? Jadi, mari kita lihat beberapa contoh karangan pendek sebagai inspirasi anda.

Contoh Karangan Pendek Tingkatan 1

Kami pergi berkelah ke Taman Rekreasi Negara pada hari Ahad yang lepas. Kami bertolak dari rumah pada pukul 8 pagi. Ayah memandu kereta dan ibu duduk di tempat penumpang depan manakala saya dan adik duduk di belakang. Kami sampai di taman tersebut dalam masa 30 minit.

Taman Rekreasi Negara sangat cantik dan luas. Terdapat banyak pokok-pokok yang hijau dan bunga-bunga yang berwarna-warni. Saya dan adik mengambil masa untuk bermain dengan kucing-kucing liar yang berada di taman tersebut. Kami juga melihat burung-burung yang sedang terbang bebas di langit biru.

Selepas itu, kami makan tengahari di tempat letak kereta. Ayah membawa nasi lemak, roti dan air mineral. Kami semua menikmati makanan tersebut sambil menikmati pemandangan yang indah di taman itu. Setelah selesai makan, kami berjalan-jalan di sekitar taman dan bermain permainan tradisional seperti galah panjang dan congkak.

Saya sangat gembira dengan pelayaran hari ini. Itu adalah pengalaman yang menyenangkan dan membantu saya memupuk hubungan baik dengan keluarga saya. Kami membuat janji untuk kembali ke Taman Rekreasi Negara pada masa akan datang.

Contoh Karangan Pendek Tingkatan 2

Hari ini merupakan hari yang sangat istimewa bagi saya kerana saya telah menunggu-nunggu untuk melihat pameran binatang di Zoo Negara. Kami sampai di zoo pada pukul 10 pagi dan terus ke tempat tiket untuk membeli tiket masuk. Saya sangat teruja apabila melihat banyak binatang seperti singa, zirafah, harimau, dan banyak lagi.

Binatang-binatang tersebut sangat cantik dan unik. Ada yang besar, ada yang kecil, ada yang comel, ada yang garang dan ada juga yang malas. Saya belajar banyak tentang setiap jenis binatang dari papan informasi yang diletakkan di dekat kandang mereka. Saya juga mengambil banyak gambar dengan binatang kesayangan saya.

Selepas itu, kami menonton pertunjukan anjing yang pintar serta seronok bermain di taman permainan. Kemudian, kami makan tengahari di restoran zoo dan mencuba hidangan yang baru seperti nasi ayam dan air jagung. Setelah itu, kami melawat kedai cenderamata untuk membeli beberapa kenang-kenangan untuk membawa pulang.

Saya sangat gembira dengan pengalaman saya di Zoo Negara. Saya berharap dapat kembali lagi untuk melihat binatang yang berbeza dan menikmati keindahan alam semula jadi yang ada di zoo tersebut.

READ:  Contoh Penanda Wacana Lengkap

Contoh Karangan Pendek Tingkatan 3

Hari ini merupakan hari yang sangat istimewa bagi saya kerana saya telah mengambil bahagian dalam pertandingan menulis karangan pendek yang dianjurkan oleh sekolah. Topik yang diberikan adalah tentang kepentingan pencemaran sungai. Saya sangat tertarik dengan topik ini kerana saya ingin mengetahui lebih lanjut tentang isu ini.

Pencemaran sungai merupakan satu masalah serius yang sedang dihadapi oleh negara kita. Banyak faktor yang menyebabkan pencemaran sungai, seperti pembuangan sisa kimia dari kilang dan rumah tangga, pencemaran air oleh kapal-kapal yang melalui sungai, dan banyak lagi. Akibat daripada itu, haiwan yang hidup di dalam sungai terancam, dan air yang kita gunakan untuk memasak, mandi, dan minum juga boleh menjadi tidak selamat.

Oleh itu, sebagai pelajar, kita haruslah peka dengan isu ini dan terlibat dalam usaha untuk mengatasi pencemaran sungai. Salah satu cara yang boleh kita lakukan adalah dengan menggalakkan aktiviti kitar semula dan mengurangkan penggunaan bahan kimia yang boleh mencemari sungai. Kita juga perlu memberikan kesedaran kepada orang lain tentang kepentingan menjaga alam sekitar dan menghindari pencemaran sungai.

Saya berharap dengan menulis karangan ini, ia dapat memberikan kesedaran kepada orang ramai tentang masalah yang sedang dihadapi oleh negara kita dan mendorong mereka untuk mengambil tindakan yang positif untuk mengatasi pencemaran sungai. Kita harus menjaga alam sekitar kita kerana ia merupakan tanggungjawab kita sebagai warga Malaysia.

Contoh Karangan Pendek PT3

Hari ini adalah hari yang sangat bermakna bagi rakyat Malaysia kerana kita sedang menyambut Hari Kemerdekaan yang ke-64. Saya berbangga menjadi anak Malaysia dan bersyukur kerana hidup di sebuah negara yang penuh dengan pelbagai budaya dan tradisi yang unik. Saya bersama keluarga dan rakan-rakan turut serta dalam perayaan tersebut dengan meriah.

Pada waktu pagi, saya bersama keluarga melihat parade di televisyen dan menyanyikan lagu patriotik seperti ‘Negaraku’ dan ‘Jalur Gemilang’. Selepas itu, kami bergerak ke tempat perayaan di padang sekolah kami. Terdapat banyak aktiviti menarik yang dianjurkan seperti pertandingan olahraga, muzik jalanan, dan trak makanan yang menyediakan hidangan tradisional dan modern yang enak.

Kami juga menghadiri majlis rasmi yang diadakan oleh pihak sekolah. Ucapan dari guru besar dan murid-murid yang terpilih memberi semangat dan inspirasi kepada semua hadirin. Setelah itu, kami menyaksikan pertunjukan tarian tradisional dan drama yang menarik tentang sejarah negara kita.

Sebagai penutup, ada juga bunga api yang menyala di langit malam sempena sambutan kemerdekaan. Saya merasakan kebanggaan kerana dapat menghayati suasana perayaan ini dengan rasa kasih sayang dan kebersamaan bersama keluarga dan rakan-rakan. Selamat Hari Kemerdekaan yang ke-64, Malaysia!

Contoh Karangan Pendek Bahasa Inggeris

Last weekend, my family and I went on a trip to Kuala Lumpur. We took the train from our hometown and arrived at the city in the afternoon. The first place we visited was the iconic Petronas Twin Towers. It was a breathtaking view, especially when we went inside the towers and stood on the Skybridge, which connects the two towers.

READ:  Contoh Intervensi PBD dalam Pendidikan Berterusan (PBD)

Next, we went to Batu Caves, one of the famous tourist attractions in Kuala Lumpur. We climbed up the 272 steps to reach the top, where the Hindu temple is located. It was tiring but worth it when we saw the magnificent cave and the colorful statues of Hindu gods.

For dinner, we went to Jalan Alor, known for its variety of street food. We tried different dishes such as satay, char kuey teow, and nasi lemak. The taste was amazing, and we enjoyed eating in an open-air environment while listening to street musicians performing.

On the last day, we went shopping at Central Market and bought some souvenirs for our friends and family. We also visited the National Museum and learned about the history and culture of Malaysia. It was an educational trip for all of us, and we had a great time exploring the city.

Contoh Karangan Pendek Tahun 4

Pada satu hari yang cerah, saya dan keluarga pergi ke Pulau Langkawi untuk bercuti. Kami menginap di sebuah resort yang terletak di tepi pantai. Saya dan adik saya sangat gembira kerana kami akan bermain di pantai dan melihat haiwan-haiwan laut yang ada di sana.

Kami bermain di pantai sepanjang hari, memanjat bukit-bukit pasir, dan berehat di bawah payung. Kemudian, kami menaiki bot untuk melihat pulau-pulau kecil di sekitar Langkawi. Saya juga berpeluang untuk menyelam bersama rakan-rakan baru yang saya kenal di resort tersebut. Kami melihat ikan-ikan yang indah dan teruja apabila melihat penyu-penyu hijau yang sedang bertelur di pantai.

Pada malam hari, kami menonton pertunjukan muzik tradisional oleh penduduk tempatan. Mereka menari dengan pakaian tradisional dan memainkan alat muzik yang unik. Selepas itu, kami makan malam di restoran yang terkenal dengan hidangan seafoodnya. Saya mencuba udang, ketam, dan sotong bakar yang sangat sedap.

Saya sangat gembira dengan pengalaman bercuti di Pulau Langkawi. Pulau itu mempunyai keindahan yang tersendiri dan saya berharap dapat kembali lagi pada masa akan datang.

Contoh Karangan Pendek SPM

Kempen anti dadah adalah sesuatu yang penting di dalam masyarakat kita. Dadah bukan sahaja merosakkan kesihatan dan masa depan seseorang, tetapi juga membawa kesan buruk kepada keluarga dan masyarakat. Sebagai pelajar, kita perlu menyedari bahaya dadah dan bertindak untuk memerangi masalah ini.

Salah satu cara untuk mengelakkan daripada terlibat dengan dadah adalah dengan berusaha untuk mempunyai hobi dan aktiviti positif seperti sukan, seni atau kepimpinan. Ini akan membantu kita menjauhi kumpulan yang tidak sihat dan lebih fokus dalam mencapai impian kita. Selain itu, kita juga perlu mempunyai rakan-rakan yang baik dan mengikut nasihat ibu bapa serta guru.

Jika kita melihat sesiapa yang terlibat dengan dadah, jangan takut untuk memberikan bantuan. Kita boleh memberitahu guru atau pihak berkuasa untuk mengambil tindakan yang betul. Kita juga boleh memberikan sokongan dan bimbingan kepada mereka yang sudah terjerumus dengan dadah untuk keluar dari kehidupan yang gelap dan memulakan kehidupan yang sihat dan positif semula.

READ:  Contoh Surat Tunjuk Sebab

Kita semua mempunyai tanggungjawab untuk menjaga masyarakat kita dan memastikan generasi akan datang hidup dalam keadaan yang lebih baik. Marilah kita bersama-sama memerangi dadah dan memberi contoh yang baik kepada orang lain. Ingatlah, “Rise and shine, not high on drugs.”

Contoh Karangan Pendek Bahasa Arab

يوم السبت الماضي، ذهبت مع عائلتي للتخييم في الجبل. أثناء الطريق إلى هناك، كان الجو بارداً والغابة تبدو جميلةً في الخريف. وصلنا إلى المخيم في الظهيرة وبدأنا في ترتيب الخيام وإعداد النار.

بعد الاستراحة، ذهبنا للتنزه في الغابة. رأينا العديد من الحيوانات مثل السنجاب والطيور الجميلة. نحن أيضاً جمعنا الفطر والتوت البري وغيرها من الأشياء الطبيعية الجميلة في الغابة.

في المساء، قمنا بشواء السمك والنقانق على النار وتناولنا العشاء سوياً. بعد ذلك، جلسنا حول النار وغنينا الأغاني الخيمية وأخذنا بعض الصور التذكارية. أخذتنا الكثير من الضحكات والمرح خلال تلك الليلة.

في اليوم التالي، استيقظنا باكراً وتناولنا وجبة إفطار صحية في الهواء الطلق. ثم نزلنا من الجبل وعادنا إلى المنزل، لكن بذكريات جميلة وتجربة رائعة. أنا ممتنة لأسرتي على هذا الرحلة الممتعة وأتطلع إلى التخييم مرة أخرى.

Contoh Karangan Pendek Form 2

Hari ini, saya dan rakan-rakan sekolah saya mengadakan kem penjelajahan di hutan paya bakau. Kami dibahagikan kepada kumpulan-kumpulan kecil dan diberi peta untuk menemui beberapa stesen yang telah ditetapkan oleh guru pengiring. Salah satu aktiviti yang kami lakukan adalah menjelajahi hutan dengan menggunakan bot.

Kami melihat pelbagai jenis tumbuhan dan haiwan seperti kelip-kelip, monyet, dan burung yang hidup di dalam hutan tersebut. Kami juga mempelajari tentang pentingnya kepelbagaian alam semula jadi dan peranan hutan paya bakau dalam mengekalkan ekosistem yang seimbang.

Selepas itu, kami belajar tentang teknik bertahan hidup di dalam hutan seperti cara membuat api dan memasak makanan menggunakan bahan-bahan semulajadi. Kami juga diajar tentang keperluan untuk menjaga alam sekitar dan tidak merosakkan hutan tersebut.

Ini adalah pengalaman yang sangat berharga bagi saya dan saya berharap dapat melibatkan diri dalam aktiviti seperti ini lagi pada masa akan datang. Saya juga berjanji untuk lebih peka terhadap alam sekitar dan menjaga kepelbagaian alam semula jadi yang ada di sekeliling kita.

Kesimpulan

Dalam menulis karangan, penting untuk memahami struktur dan format yang betul. Dengan menggunakan contoh-contoh di atas, anda dapat melihat bagaimana karangan boleh dihasilkan dengan baik dan berkesan. Selain itu, penggunaan bahasa yang sesuai dan penyusunan idea yang kreatif juga penting dalam menarik minat pembaca.

Dalam setiap karangan, pastikan anda mempunyai pendahuluan yang menarik, perkembangan yang padat, dan penutup yang memberi kesimpulan yang kukuh. Juga, jangan lupa untuk menggunakan ayat-ayat berkualiti dan variasi struktur ayat agar karangan anda lebih menarik.

Dengan mengamalkan penulisan karangan secara konsisten, anda akan dapat meningkatkan kemahiran menulis anda dan menjadi penulis yang lebih berkesan. Jangan malu untuk terus berlatih dan mencuba teknik-teknik baru dalam penulisan. Semoga contoh-contoh di atas dapat membantu anda dalam meningkatkan kemahiran menulis anda. Selamat mencuba dari semuang.com!

Baca Juga

Bagikan:

Tags

Leave a Comment