8+ Contoh Surat Tidak Rasmi Terbaik

Hammani Eiman

8+ Contoh Surat Tidak Rasmi Terbaik

Contoh Surat Tidak Rasmi – Dalam kehidupan seharian kita, tidak semua komunikasi yang kita jalankan adalah formal atau rasmi. Terdapat banyak situasi di mana kita perlu menulis surat tidak rasmi, seperti surat kepada rakan, ahli keluarga, atau pihak lain yang kita kenali dengan baik.

Surat tidak rasmi ini membolehkan kita mengekspresikan diri dengan lebih santai dan natural, berbeza dengan surat rasmi yang lebih terikat dengan format dan bahasa yang baku.

Contoh Surat Tidak Rasmi

Surat tidak rasmi adalah jenis surat yang ditulis secara tidak formal, biasanya kepada orang yang kita kenali dengan baik. Ia berbeza dengan surat rasmi yang mempunyai format dan bahasa yang lebih baku. Surat tidak rasmi memberi kita ruang untuk menulis dengan lebih santai dan personal.

Struktur Surat Tidak Rasmi

Walaupun surat tidak rasmi mempunyai format yang lebih fleksibel, terdapat beberapa komponen asas yang biasanya ada dalam surat tidak rasmi:

  1. Alamat Pengirim
  2. Tarikh
  3. Sapaan
  4. Isi Kandungan
  5. Penutup
  6. Tandatangan

Anda boleh menyusun komponen-komponen ini mengikut kesesuaian dan gaya penulisan anda. Yang penting adalah isi kandungan surat yang mencerminkan komunikasi yang santai dan personal.

Bahasa dalam Surat Tidak Rasmi

Bahasa yang digunakan dalam surat tidak rasmi lebih santai dan kurang formal berbanding surat rasmi. Anda boleh menggunakan bahasa yang lebih mesra, dan juga beberapa singkatan atau akronim yang biasa digunakan dalam komunikasi harian. Tambahan pula, gaya penulisan anda boleh lebih bebas dan spontan.

Contoh Surat Tidak Rasmi Kepada Kawan

Menulis surat kepada kawan adalah antara situasi yang paling biasa untuk surat tidak rasmi. Dalam surat ini, anda boleh berkongsi hal-hal peribadi, bertukar-tukar berita, atau sekadar menyapa kawan lama.

Struktur Surat Tidak Rasmi Kepada Kawan

  1. Alamat Pengirim
    • Nama anda
    • Alamat rumah anda
  1. Tarikh
    • Tarikh surat ditulis
  1. Sapaan
    • Hai, Hai kawan, Hello, dan sebagainya
  1. Isi Kandungan
    • Berita terkini mengenai diri anda
    • Aktiviti dan pengalaman baru
    • Pertanyaan mengenai kawan dan keluarganya
    • Harapan untuk dapat berjumpa
    • Ucapan atau doa
  1. Penutup
    • Salam penutup, Salam, Terima kasih, dan sebagainya
  1. Tandatangan
    • Nama anda

Contoh 1: Surat Tidak Rasmi Kepada Kawan Lama

Hai Aiman,

Lama betul kita tak berjumpa! Rasanya dah hampir setahun sejak kita lepas keluar minum kopi bersama kat Starbucks tu. Apa khabar awak sekarang? Saya sendiri alhamdulillah sihat dan gembira. Dah habis belajar kat universiti, dan sekarang dah mula bekerja kat sebuah syarikat IT. Memang banyak benda baru yang saya pelajari, tapi memang seronok dan mencabar.

READ:  Contoh Kata Ganda Terlengkap & Terbaharu

Minggu lepas saya baru balik dari Pulau Tioman dengan geng-geng. Memang cantik sangat pemandangannya, macam dalam drama Korea je. Saya bawak banyak gambar yang boleh saya kongsi nanti. Mungkin kita boleh jumpa lagi lepas ni dan bincangkan apa-apa yang baru berlaku dalam hidup kita masing-masing. Saya sangat rindukan masa-masa dulu bila kita masih belajar bersama kat sekolah.

Okey, cukuplah sekian dulu. Saya harap awak dan keluarga sentiasa sihat dan gembira. Salam kepada semua.

Salam, Azam

Contoh 2: Surat Tidak Rasmi Kepada Kawan Sekelas

Hai Kawan,

Apa khabar? Dah lama saya tak jumpa awak semua. Rindu pulak nak berkumpul lagi macam dulu waktu zaman sekolah. Saya harap semua dalam keadaan sihat dan gembira.

Sejujurnya, saya sekarang dah mula rindukan suasana bilik darjah, bergurau senda dengan kawan-kawan, dan juga belajar bersama-sama. Walaupun sekarang saya dah bekerja, kadang-kadang saya masih terkenang hari-hari zaman persekolahan yang penuh dengan kenangan manis. Tapi saya juga sedar bahawa setiap peringkat kehidupan ada cabaran dan kegembiraan tersendiri.

Hari ni saya nak kongsi sikit pasal kerja saya sekarang. Memang ia agak mencabar pada awalnya, tapi alhamdulillah saya dah mula terbiasa. Saya rasa gembira dapat menyumbang bakti kepada syarikat dan juga masyarakat. Kalau ada peluang, mungkin kita boleh jumpa untuk bertukar-tukar pengalaman dan perkongsian. Saya memang rindukan masa-masa kita bergaul dan berbincang bersama-sama.

Okey, cukuplah dulu. Saya harap awak semua sentiasa sihat dan gembira. Salam buat semua.

Salam sayang, Nadira

Contoh Surat Tidak Rasmi SPM

Surat tidak rasmi untuk peperiksaan SPM adalah penting untuk murid-murid yang ingin memohon kebenaran atau memberi makluman kepada pihak sekolah. Contoh-contoh surat ini boleh dirujuk untuk memastikan format dan bahasa yang digunakan sesuai.

Struktur Surat Tidak Rasmi SPM

  1. Alamat Pengirim
    • Nama murid
    • Alamat rumah
  1. Tarikh
    • Tarikh surat ditulis
  1. Sapaan
    • Yang Mulia, Tuan/Puan Guru, dan sebagainya
  1. Isi Kandungan
    • Maksud surat (permohonan, makluman, dan sebagainya)
    • Sebab-sebab atau huraian yang berkaitan
    • Harapan atau permintaan
  1. Penutup
    • Terima kasih, Sekian, dan sebagainya
  1. Tandatangan
    • Nama murid

Contoh 1: Surat Tidak Rasmi Permohonan Cuti Peperiksaan SPM

Yang Mulia Guru Besar,

Dengan hormatnya saya merujuk perkara di atas.

READ:  Contoh Surat Pengesahan Pendapatan

Saya, Mohd Azam bin Hamzah, No. Kad Pengenalan 020301-01-1234, murid Tingkatan 5 di Sekolah Menengah Kebangsaan ABC, dengan ini memohon kebenaran cuti daripada pihak sekolah untuk tempoh 2 hari, iaitu pada 15 dan 16 November 2023.

Permohonan ini saya buat kerana pada tarikh tersebut, ibu saya dijadualkan untuk menjalani pembedahan di Hospital XYZ. Saya perlu menemani beliau ke hospital dan menjaganya semasa pemulihan. Saya amat memerlukan kebenaran ini untuk dapat memenuhi tanggungjawab kepada ibu saya.

Saya amat berbesar hati sekiranya permohonan saya ini dapat dipertimbangkan dengan prihatin. Segala kerjasama dan perhatian daripada pihak sekolah amatlah dihargai.

Sekian, terima kasih.

Yang benar, Mohd Azam bin Hamzah

Contoh 2: Surat Tidak Rasmi Makluman Ketidakhadiran Peperiksaan SPM

Tuan Guru Kaunseling,

Dengan hormatnya saya merujuk perkara di atas.

Saya, Nurul Izzati binti Ahmad, No. Kad Pengenalan 030405-06-7890, murid Tingkatan 5 di Sekolah Menengah Kebangsaan XYZ, dengan ini ingin memaklumkan bahawa saya tidak dapat hadir untuk menduduki peperiksaan SPM pada 20 November 2023 kerana masalah kesihatan.

Saya telah dirawat di Hospital ABC pada 18 November 2023 akibat demam denggi. Doktor mengesyorkan saya berehat selama seminggu untuk pemulihan. Oleh itu, saya tidak dapat hadir untuk menduduki peperiksaan tersebut.

Saya amat berbesar hati sekiranya pihak sekolah dapat mempertimbangkan dan memberi peluang kepada saya untuk menduduki peperiksaan susulan. Segala kerjasama dan perhatian daripada pihak sekolah amatlah dihargai.

Sekian, terima kasih.

Yang benar, Nurul Izzati binti Ahmad

Contoh Surat Tidak Rasmi Bahasa Arab

Selain Bahasa Melayu dan Bahasa Inggeris, surat tidak rasmi juga boleh ditulis dalam Bahasa Arab. Contoh-contoh surat ini sesuai untuk digunakan dalam konteks keluarga, agama, atau aktiviti-aktiviti komuniti.

Struktur Surat Tidak Rasmi Bahasa Arab

  1. العنوان
    • اسمك
    • عنوان منزلك
  1. التاريخ
    • تاريخ كتابة الرسالة
  1. التحية
    • أخي العزيز ، صديقي الحبيب ، وما شابه ذلك
  1. المحتوى
    • أخبارك وأخبار عائلتك
    • أنشطتك وتجاربك الجديدة
    • استفسارات عن صديقك وعائلته
    • أمنيات للقاء مرة أخرى
    • تهنئة أو دعاء
  1. الختام
    • السلام عليكم ، شكرًا لك ، وما شابه ذلك
  1. التوقيع
    • اسمك

Contoh 1: Surat Tidak Rasmi Bahasa Arab kepada Kawan

أخي العزيز محمد،

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته.

كيف حالك وكيف حال عائلتك؟ آمل أن تكونوا جميعًا بخير وعافية. بالنسبة لي ، فأنا الحمد لله بخير. لقد انتهيت للتو من دراستي الجامعية وبدأت للتو العمل في شركة تكنولوجيا المعلومات. هناك الكثير من الأشياء الجديدة التي تعلمتها ، ولكن الأمر ممتع وتحدٍ في الوقت نفسه.

READ:  Contoh Ayat Penghargaan

قبل أسبوع ، عدت من رحلة إلى جزيرة تيومان مع مجموعتي. المنظر كان رائعًا بالفعل ، وكأنه من مسلسل كوري. لدي الكثير من الصور التي يمكنني مشاركتها معك في وقت لاحق. ربما نتمكن من الالتقاء مرة أخرى قريبًا لمناقشة ما هو جديد في حياتنا.

حسنًا ، لقد اكتفيت بذلك. آمل أن تكون أنت وعائلتك في صحة جيدة وسعيدة دائمًا. السلام عليكم ورحمة الله وبركاته.

وداعًا، عزام

Contoh 2: Surat Tidak Rasmi Bahasa Arab kepada Keluarga

أبي الحبيب،

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته.

آمل أن تكون بخير وعافية. لقد اشتقت كثيرًا إليك وإلى باقي أفراد العائلة. أتمنى أن تكونوا جميعًا بخير وسعادة.

لقد انتهيت للتو من امتحاناتي النهائية في الجامعة وأنا سعيد للغاية. لقد بذلت قصارى جهدي ولا أزال أنتظر نتائج الامتحانات. آمل أن أحصل على نتائج جيدة حتى أتمكن من إسعادكم.

أتمنى أن أتمكن من زيارتكم جميعًا قريبًا. لدي الكثير من الأشياء التي أريد مشاركتها معكم وأن أستمع إلى أخباركم. هناك الكثير من الأشياء التي أود الحديث عنها معكم.

حسنًا ، لا أريد أن أطيل عليكم. أرجو أن تكونوا جميعًا بخير وعافية. السلام عليكم ورحمة الله وبركاته.

ابنك المحب، محمد

Kesimpulan

Dalam penulisan surat tidak rasmi, penting untuk memahami struktur asas surat tersebut. Dengan mengikuti format yang betul, kita dapat menyampaikan maklumat dengan jelas dan teratur kepada penerima surat. Selain itu, pemilihan bahasa yang sesuai juga penting agar mesej yang ingin disampaikan dapat difahami dengan baik.

Surat tidak rasmi boleh ditulis dalam pelbagai bahasa termasuk Bahasa Melayu, Bahasa Inggeris, dan Bahasa Arab. Setiap bahasa mempunyai keunikan tersendiri dan boleh digunakan mengikut konteks dan tujuan penulisan surat.

Diharapkan contoh-contoh surat tidak rasmi yang diberikan dapat membantu pembaca memahami cara penulisan surat yang betul. Amat penting untuk kita sentiasa mempraktikkan kemahiran menulis surat kerana ia merupakan salah satu bentuk komunikasi yang masih relevan dalam dunia moden ini.

Jadi, jangan malu untuk menulis surat kepada rakan, keluarga, atau guru-guru anda. Siapa tahu, mungkin dengan mengasah kemahiran menulis surat, kita dapat memperkukuhkan lagi hubungan dengan orang di sekeliling kita. Teruskan berlatih dan jadikan penulisan surat sebagai satu kegiatan yang menyeronokkan!

Sekian, terima kasih dari kami semuang.com!

Nota: Ini hanyalah contoh surat tidak rasmi dan strukturnya. Anda boleh mengubah maklumat mengikut keperluan dan situasi sebenar apabila menulis surat sebenar.

Baca Juga

Bagikan:

Tags

Leave a Comment